Deel 3: MV Agusta Dragster 800 RR, Anita’s zoektocht naar haar nieuwe motor

De eerste keer dat ik bij Doornekamp binnen liep viel mijn oog direct op een specifieke rij motoren, de MV Agusta Dragsters, the Italian pieces of art. The moment of truth, even passe – kennelijk zijn MV Agusta’s erg laag – dus dit moet geen probleem zijn.

MV Agusta Dragster 800RR

Denk er wel aan hoor Anita, deze Agusta Dragster is echt even anders dan bijvoorbeeld de Triumph. Hier zit veel vermogen in en de wielbasis is erg kort waardoor de motor relatief snel op het achterwiel trekt. Oke, check!

Even kort over de specificaties van de motor: met een cilinderinhoud van 798 cc en 140 PK op een wielbasis van slechts 140 cm is deze motor echt een kanon. Je kan deze motor gerust doortrekken tot 16.000 (!!) toeren, ja echt bizar.

In tegenstelling is deze Agusta Dragster niet erg luxe betreft technologie. Je kan het een en ander uit- en aanzetten (zoals traction control), verder was dit niet erg bijzonder. Eerlijk gezegd vind ik dit ook niet erg relevant. Deze motor is – in mijn ogen – vooral de looks. De motor heeft overigens wel een QuickShifter waar ik uiteraard weer content mee was.

Het rijden op de MV Agusta Dragster

Het moment dat ik wegreed bij de dealer hoorde ik via mijn communicatieset: ‘ damn, die motor staat je wel echt goed’. En ook mijn spiegelbeeld in de ramen van Doornekamp bevestigt dat, dit is een goede match. Dit is de eerste motor waarbij ik een speciaal gevoel heb, ik rij gewoon een Italiaanse motor, een MV Agusta Dragster. Omdat de motor een kleine wielbasis heeft is het een compacte en kleine motor. Alles is gestroomlijnd en perfect ontworpen en in elkaar gezet. Deze motor wil je gewoon in je woonkamer zetten en er naar kijken.

Dan het rijden op deze motor, ik was natuurlijk gewaarschuwd wat voor beest dit is, maar dit is enkel in hoge toeren. Als je deze motor normaal rijdt (dus onder de 11.000 toeren ongeveer, dan valt het vermogen eigenlijk wel mee en is het niet zo’n spannende motor. Wat mij ook brengt bij mijn volgende punt: qua looks is de motor echt 10 uit 10 punten, maar hoe de motor rijdt vind ik niet heel bijzonder. Het zadel is vrij hard en ik leunde desondanks het feit dat het een kleine motor is, toch enigszins op mijn polsen.

Naast het formaat van de motor is de motor ook nog eens ontzettend licht, toch vond ik de motor niet zo wendbaar in de bochten als bijvoorbeeld de BMW S1000R die wij mee hadden. Deze motor (de BMW) weegt veel meer, maar is makkelijker en comfortabeler te rijden dan de MV Agusta Dragster. Huh?
Ja, het is een leuke motor om mee te rijden, maar de motor geeft geen speciaal of verliefd gevoel. Uiteraard als je de motor goed doortrekt dan voel je de enorme trekkracht, dat is wel genieten hoor.

Wat ik dan weer leuk vind

De reacties van de mensen! Wil je een motor die de show steelt en mensen hun nek doet breken? Kies dan absoluut voor de MV Agusta Dragster. Overal waar ik ook reed, trekt deze motor de aandacht. Dit uiteraard door de looks, maar ook zeker door het geluid. De MV is by far ook de motor waar ik de meeste reacties op heb gekregen.
Mensen zijn er echt dol op en ik begrijp wel waarom. Als je de Agusta Dragster eens beter bestudeerd zie je allerlei details, bijvoorbeeld de spaken in plaats van een normale velg. Ook zijn de rode ‘ dopjes ‘ in de velg erg opvallend en een mooi detail.

Is de motor Anita-proof?

Fun Factor⭐⭐
Looks⭐⭐⭐⭐
Gewicht⭐⭐⭐⭐
Zithoogte⭐⭐⭐⭐
Prijs⭐⭐
De rijervaring⭐⭐
Vervanging voor de Z900?✅❌ (twijfel geval)
Overall rating⭐⭐⭐

Zou ik de motor aanraden?

Yes!
Als je van Italiaanse motoren houdt en zelf ook niet zo groot bent, is de Agusta Dragster jouw motor. Nu is het over het algemeen wel bekend – en dit kreeg ik ook vaak te horen – dat het niet de meest betrouwbare motoren zijn. Dit omdat er weleens gevalletjes zijn met storingen of andere mankementen.

Ik heb mensen gesproken met een MV Agusta en zij geven aan dit niet te ervaren. Nu kan je natuurlijk altijd pech hebben met een motor en kan het vaker gebeuren. Echter hoor je wel vaker dat Italiaanse motoren per definitie niet de meest betrouwbare fietsen zijn.

Nu is mijn rijgedrag en vooral de hoeveelheid kilometers die ik maak wel next level. Ik gebruik de motor ook voor woon-werkverkeer en ik rij minimaal 120 kilometer op een dag. Ook wil ik allerlei motorvakanties/tripjes gaan doen met de motor. Als ik dit dan weer in overweging neem dan zou ik de motor – als je net zoveel kilometers maakt als ik – niet aanraden. Deze Agusta Dragster is zoals ik eerder al benoemde gemaakt om in de woonkamer te staan en om uren naar te staren.

Agusta Dragster bijna gekocht

Ik ga alleen niet ontkennen dat er zeker een moment zal komen dat ik zo’n motor ga aanschaffen. Voor erbij, om naar te kijken en af en toe eens op te rijden. Hoe dan ook, als ik de foto’s weer bekijk word ik toch weer verliefd, misschien toch wel? Maar dan een nieuwer model, met autoblipper 😉

Fun fact, als we de BMW niet hadden mee gehad en ik niet was gewisseld, had ik de MV misschien wel gekocht. Het contrast met de BMW en het rijcomfort was alleen zo groot, dat dit mij deed twijfelen. Mijn zoektocht naar een nieuwe motor heeft mij op het feit gedrukt dat ik rijcomfort wel erg belangrijk vind.

Dit is mijn derde blog over mijn zoektocht naar een nieuwe motor. Ik ben mijn droommotor kwijtgeraakt – lees hier het artikel over hoe dat is gebeurd -. Nu ben ik dus allerlei motoren aan het testen, ik ben namelijk maar 1,56 meter dus ik pas niet zomaar op iedere motor, dit is dan ook een uitgelezen kans om dit te onderzoeken.

Mocht je nu benieuwd zijn naar de motoren die ik allemaal test. Hou dan mijn Instagram @anitapolet_ in de gaten. Hier post ik al content over de motoren die ik test. Alle motoren die ik test komen van Doornekamp Motorsport uit Hoevelaken.

Anita

Mobiele versie afsluiten