Inhoudsopgave
Welke motor wil je mee Anita? Ik kijk rond en mijn oog valt op de BMW S1000R. Ik sta ereven naar te staren en verwacht dat deze motor veel te hoog is voor mij. Maar ja, ik heb die MV Agusta toch al mee, dus mocht ik er niet op passen, is dat dan pech.
De BMW S1000R motor: You either love, or hate it
De asymmetrische koplamp, het overall uiterlijk van deze motor, deze motor is toch wel echt
‘veel’ motor. Even wat technische informatie over deze motor:
We beginnen met mijn favoriete onderdeel van de motor, de blipper.
Dus up and downshift zonder koppeling, check!
Deze motor beschikt over een remvermogen, daar zeg je U tegen. Je hoeft maar naar de remmen te kijken en het is alsof je een anker overboord gooit, het is fantastisch.
Het bouwjaar van deze motor is 2019 met een cilinderinhoud van 1000cc. De motor beschikt over 160 pk en maakt dat je een comfortabel beest onder je hebt. Verder zit er cruise control op en heb je nog wat andere opties zoals een timer, handvatverwarming en verschillende rijmodi’s. Kortom, een complete motor.
Het rijden op de BMW S1000R motor
Oke, ik was sceptisch of ik wel op deze motor zou passen, waarom? Nou check deze video en je zal het begrijpen. Er past nog een Anita achter mij op het zadel en dan past er nog een Anita achterop, deze motor is echt huge.
Maar we weten natuurlijk allemaal dat BMW’s gemaakt zijn voor comfort, en geloof mij als ik zeg dat deze motor
comfortabel is. Deze motor is groot, zwaar en best een onhandige machine. Maar zodra je rijdt voelt het alsof je op een motor van 170 kilo rijdt en je vergeet compleet dat het zo’n lompe machine is.
Wow! Bochten? Fantastisch! De BMW S100R voelt enorm licht en erg wendbaar. Ik verwacht dat je, wanneer je bijvoorbeeld haarspeldbochten hebt, wel iets harder moet werken door het gewicht (226 kilo). Maar door lange bochten is het echt comfortabel. Lange
Rechte stukken? Amazing! Deze motor weet wat snelheid is en doet ook graag powerwheelies. (Niet ik, mijn stuntman). Stil staan omdat er een ongeluk gebeurt is en daardoor ingewikkeld moeten manoeuvreren? Nee. Daar is hij echt te groot en lomp voor.
Wheelies? Ja! Deed ik de wheelies?
Nee, ik zei toch, daar heb ik een stuntman voor. Wat ik dan wel weer leuk vind.
Overdrijf ik over de BMW S100R motor
Je hebt bepaalde merken, waaronder BMW, wat echt een merk is waarvoor je door het vuur gaat. Overdrijf ik nu? Nee!
Net als mensen met Ducati, die dan meteen alles aanschaffen. Petjes, t-shirts, pakken met Ducati erop etc etc.
Mensen met BMW’s doen dit ook, je hebt niet voor niets speciale helmen met een BMW livery. Ik heb altijd het idee dat wanneer mensen een BMW rijden, dit ook een beetje onderdeel wordt van hun imago.
Naar mijn idee heeft dit ook te maken met het kostenplaatje dat aan zo’n motor hangt. Ze zijn relatief prijzig om aan te schaffen en dan ook nog in onderhoud. Ook heeft BMW weleens te maken met storingen. Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving met een BMW (vooral BMW S1000R ’s) en die hebben zo nu en dan toch wel een random storing.
Dit is dan vaak iets heel simpels, maar ik hou daar dan weer niet zo van. Maar wat vind ik dan precies zo leuk? Nou, dat ik dus wel begrijp dat je zo dol kan zijn op BMW. Het is gewoon een complete motor en dat maakt het wel een machine waardoor ik begon te twijfelen. Is dit dan niet de motor waar ik verder onderzoek naar moet gaan doen?
Is een nieuwere BMW naked bike niet iets voor mij?
Wow, dit is de eerste keer dat ik serieus impressed ben. Maar nog steeds vind ik de motor wel een beetje te groot. Toch heeft deze BMW S1000R mij wel overtuigd van de liefde die mensen kunnen hebben voor BMW, I get it!
Is de motor Anita-proof?
Fun factor ⭐⭐⭐
Looks ⭐⭐
Gewicht ⭐⭐
Zithoogte ⭐⭐⭐
Prijs ⭐⭐⭐
De rijervaring ⭐⭐⭐⭐
Vervanging voor de Z900? ❌✅ (twijfelgeval)
Overall rating ⭐⭐⭐
Zou ik de motor aanraden? Absoluut.
Maar misschien niet aan iemand van mijn lengte. Dit heeft ermee te maken dat de motor wel echt groot en lomp is. Zoals ik zei, deze motor is amazing zodra je rijdt, maar toen we moesten stilstaan en ik wat lastige manoeuvres moest doen werd ik wel een beetje oncomfortabel. Dit is niet wat ik in een motor zoek, het moet op alle vlakken wel perfect zijn.
Overigens is dit probleem wel simpel op te lossen door de motor te laten verlagen. Dus wellicht zou ik hem, dan ook voor de kleintjes onder ons, gewoon aanraden. Het is overigens echt geen beginnersmotor! Waarom niet? Door het gewicht maar ook door het vermogen. Deze motor heeft wel de neiging om met zijn voorwiel los te komen en als je dit niet gewend bent kan het wel oncomfortabel zijn. En mocht ik deze motor willen kopen dan zou ik zeker kijken naar een nieuwere variant. Ik ben namelijk niet dol op de looks, dus dat is dan wel de andere kant! Maar verder, ik benfan!
Ja, ik Anita ben fan van BMW.
5de bolg over een nieuwe motor
Dit is mijn vijfde blog over mijn zoektocht naar een nieuwe motor, deze keer dus over de BMW S1000R. Ik ben mijn droommotor kwijtgeraakt – lees hier het artikel over hoe dat is gebeurd -. Nu ben ik dus allerlei motoren aan het testen, ik ben namelijk maar 1,56 meter dus ik pas niet zomaar op iedere motor, dit is dan ook een uitgelezen kans om dit te onderzoeken.
Mocht je nu benieuwd zijn naar de motoren die ik allemaal test.
Hou dan mijn Instagram @anitapolet_ in de gaten. Hier post ik al content over de motoren die ik test.
Alle motoren die ik test komen van Doornekamp Motorsport uit Hoevelaken.