DUCATI CAMP 2023 – Lekker Raggen op dure machines

DUCATI CAMP: ALL THE GEAR AND NO IDEA

Kijk, dat Ducati prachtige motoren maakt, dat weten de meeste mensen ondertussen wel. Dat die motoren niet alleen qua design de absolute wereldtop vertegenwoordigen, maar dat hun producten ook op alle vlakken presteren, begrijpen we natuurlijk ook wel. Maar er is een wezenlijk verschil tussen begrijpen en ‘voelen’. Echt ervaren wat een motor van absolute wereldklasse nu eigenlijk kan. Want, laten we eerlijk zijn, wie van ons is nu een rijder van wereldklasse?

Nou, dat dacht Ducati dus ook. En dus hebben ze de Ducati Riders Academy opgericht. Een rijschool met verschillende takken die Ducatisti (in spe) aan de hand neemt om beter te leren rijden op de weg, het circuit, of naast de gebaande paden. En dat laatste, dat is waar Ducati Camp 2023 zich op richtte, met de focus op de nieuwe Multistrada V4 Rally en de Desert X, Ducati’s volbloed off road machines.

Een prachtige golfbaan in het mooie Brabant mocht als thuisbasis dienen, van waaruit men in twee dagdelen alle aspecten van de motoren zelf kon gaan ervaren aan de hand van de instructeurs.

EEN BESCHAAFDE WEGRACE DOOR HET PLATTELAND

Een Ducati, ook een Ducati die gemaakt is om door de prut te baggeren, zal altijd de snelste willen zijn. Dat is gewoon zo en we willen het ook niet anders. Dus natuurlijk was de testrit over de weg een belangrijk onderdeel van Ducati Camp. Eventjes al die Italiaanse raspaarden de sporen geven.

Kijk, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de testrit met 10-16 dikke motoren ontaardt in een race door de weilanden, maar door een zeer uitgekiende route was er een mooie afwisseling tussen glooiende dijkjes waar het heerlijk sturen was en af en toe een mooi stuk met goed zicht waar vooral de Multistrada V4s Rally liet zien wat je nu precies kunt met 170pk.

DE MULTI IS EEN SWISS ARMY BIKE

Want wát een machine is die Multi zeg. De gewone V4 is al een koploper in de ‘ beste motor ooit’ verkiezing en met de verschillende versies daarvan kun je hem goed afstemmen op wat voor rijder je zelf bent. Met de Rally komt er nu een (veel) grotere tank bij die het wat beperkte bereik van de toch wel dorstige V4 echt ruim maakt met zo’n 450Km.

Valbeugels, nieuwe livery en een opvallend betere grom uit de akrapovic demper dan zijn Multi-broertjes. Wat klinkt die Rally lekker zeg! Er is al veel over gezegd maar het blijkt steeds weer waar: De Multistrada v4 is de ultieme Swiss army knife onder de motoren. Dankzij de Rally uitvoering nu ook echt offroad-capabel en nog steeds wendbaar, makkelijk, comfortabel en als het moet verschrikkelijk snel.

Het is niet moeilijk om op ieder van die punten een goedkopere motor te vinden die dat aspect (veel) beter doet, maar er is geen andere motor die ze allemaal zo goed beheerst. En daar is de prijs van bijna 32K dan ook wel naar natuurlijk.

En als hij dan de prut in moet, is het inderdaad even wennen met dat enorme apparaat. Maar onder de zeer goede en geduldige begeleiding van Carlo van Horizon Motorreizen lukt het bijna iedereen dan toch de Rally door de greppels, plassen en losse gravel te sturen met vertrouwen en controle.

De Enduro setting zorgt voor gevoel in het gas en de eenvoudige technieken die uitgelegd worden zijn snel onder de knie om in ieder geval te kunnen oefenen. En natuurlijk val je soms, maar dat is part of the fun natuurlijk! Tot je die enorme motor weer overeind moet krijgen…

De motor ademt vertrouwen en kundigheid uit, nooit heb je het idee dat er iets niet klopt of dat je iets te kort komt. Alles wat niet gaat of lukt ligt helaas echt aan jezelf.

DESERT X DOET HET GEWOON

En dan zijn ‘kleine’ broertje, hoe doet die het? De Desert X is een bijzondere motor omdat Ducati voor het eerst écht hard inzet op een offroad travelbike die zich moet meten met de besten in de categorie. Bijzonder genoeg is dat gewoon gelukt.

De Desert X is vanaf de launch een succes geweest. De motor is wat groot en zwaar voor echt gooi en smijtwerk in het zand, maar daar krijg je meer vermogen en betere reis capaciteiten voor terug. En voor een 950CC met toch 113 PK is de Desert X verbazend wendbaar en hij voelt echt wel als een ‘lichte brommer’ op de momenten dat je dat echt nodig hebt.

En als je gewoon even wilt vlammen op de weg, dan geeft de motor vertrouwen, vermorgen en een scherp stuurgedrag dat voor enorm veel plezier zorgt. Hij is bijna zo gretig als een KTM als het op spontane wheelies aankomt, terwijl het nooit onrustig of te spannend wordt. Wat je er ook van vraagt: De Desert X doet het gewoon.

Na een dag rijden, ploeteren, eten en lachen tijdens het Ducati Camp 2023 is het vooral duidelijk dat ook de motoren die niet per se voor het circuit gebouwd zijn toch ook échte Ducati’s zijn. Dat je enorm veel plezier kunt beleven als je 15 km/u gaat op een dure motor en dat het altijd verfrissend is om te ontdekken hoeveel je nog moet leren.

Er is in België in augustus nog een Ducati Camp, je kunt je hier inschrijven!

Max
Instagram

Nog niet uitgelezen of ben je opzoek naar inspiratie rondom motorrijden, bekijken dan een van de andere BIJCK World blogs hier.

Mobiele versie afsluiten