Het was de zomer van 2020.
Iedereen weet nog wel dat de corona-toestand volop in actie was.
Niemand mocht eigenlijk wat, behalve werken op gepaste afstand, eten en slapen.
Aprilia RSV Mille
Voor mij was dat precies hetzelfde, behalve dat ik ook nog lekker een stukje op de motor weg kon!
Met mijn A2 rijbewijs kon ik heerlijk scheuren op mijn trouwe Bandit 650, tot ik op een dag werd getagd door een vriend van me. “Kijk Thomas, je droommotor!” werd er doorgegeven. Een Aprilia RSV Mille van 2003, het RP-model, met dubbele Akrapovic uitlaten. Het was noch de kleur die ik wou, noch de uitlaat, maar er was zeker iets van te maken.
Na contact te hebben gemaakt met de verkoper, reisden diezelfde vriend en ik af naar Almere. Daar stond die dan, mijn ‘droommotor’.
Droom of nachtmerrie
Helaas leek het meer op een nachtmerrie. De verkoper zei dat hij hem alleen gebruikt heeft om hier en daar een rondje om de stad te rijden, en hij niet wist wanneer er voor het laatst onderhoud was gepleegd. Het kuipwerk zag er nog redelijk uit voor de leeftijd, maar de ketting hing aan de grond, en de voorvork zweette meer dan ik in een sportschool. Ook leek het alsof de motor hikte soms.
Goed, sta je dan, met je bek vol tanden, overleggen of we het wel of niet gaan doen. Na een stevige onderhandeling, en een dealtje met mijn maat gesloten te hebben, heb ik de Aprilia RSV toch maar gekocht! Mijn beredenering was: “ik haal hem toch wel uit elkaar.”, wat uiteindelijk ook is gebeurd.
Anno 2020
Fast forward naar de winter van 2020. Na een drukke zomer op het werk, had ik eindelijk ruimte en tijd om mijn fiets het broodnodige onderhoud te geven. De belangrijkste dingen als eerst, compressie meten, kleppen controleren, etc etc. Eigenlijk was er op een gegeven moment nog een blok, frame en achterbrug, voor de rest lag alles er af.
Toen ik het zooitje ongeregeld goed had gekeurd en de motor grondig onderhoud heb gegeven, kwamen de mods. Van die verschrikkelijke Akra’s ging ik over naar een enkele Leovince SBK uitlaat, de originele kentekenhouder kwam er op, led knippers, aangepaste vering en ga zo maar door. Ook is hij ge-remapped, en afgesteld op de nieuwe setup. Het heeft letterlijk bloed, zweet en tranen, en heeeeeel veel peso’s, maar het resultaat mag er zijn!
Ik en mijn Aprilia RSV Mille
De Aprilia en ik hebben onlangs al heel wat avonturen, en vooral lol beleefd. Elke keer als ik hem de schuur uit trek, en hem probeer te starten (wat soms een kriem is met Italiaanse paradepaardjes), is het rijplezier en het geluid van de dikke twee-pitter een puur genot!
Ondertussen zijn we bijna toe aan de zomer van 2023. Wederom heb ik grootse plannen met de RSV. Het is een soort money-pit geworden, maar het blijft hoe dan ook een geweldige machine! Nog steeds is het eigenlijk liefde op het eerste gezicht!
Thomas
Instagram
Heb je zelf een mooi verhaal die je graag als blog op BIJCK World wilt delen, mail dan naar info@bijckworld.nl. Nog niet uitgelezen? Lees dan een van onze andere blogs.