Vorige week hebben we met BIJCK World een te gekke track-sessie gehad op Midland Circuit Lelystad georganiseerd door Motor Circuit Training. Daar wordt zeker nog een blog over gewijd, maar… omdat ondergetekende zo “bewust onbekwaam” was en ik zo veel snelheid in de bochten verloor, ben ik in de techniek achter beter bochten maken gedoken…
Na talloze facebookfilmpjes en het lezen van motovudu, heb ik hieronder wat algemene tips opgeschreven en we in dit blog in op de materie over het bochten werk.
In dit artikel richten we ons op het maken van bochten met de motor.
Bochten zijn een uitdagend maar essentieel onderdeel van elke rit (want je komt immers niet van A naar B als je ze niet maakt 🙂 ) Met de juiste aanpak en technieken kun je niet alleen vloeiend en gecontroleerd door bochten navigeren, maar is het een stuk leuker rijden en ben je ook veiliger terwijl je beheersing verbetert!
Laten we dus dieper ingaan op wat belangrijke aspecten van het bochtenwerk: het aan remmen, gasbeheersing, de stuurbeweging, het gebruik van de armen en de lichaamspositie.
Remmen voor de bocht
Voordat je de bocht nadert, is het cruciaal om de juiste snelheid te bereiken. Afremmen voor de bocht, stelt je in staat om de bocht met meer controle te benaderen.
Begin door de remmen geleidelijk (maar ferm) in te knijpen en verlaag je snelheid terwijl je rechtop zit. Des te meer je een harde rem oefent, des te gemakkelijker het wordt en je met meer zelfvertrouwen de bocht in gaat. Dit helpt om je gewicht naar voren te verplaatsen (tip: je moet tegen je tank aan zitten en niet achterop je fiets zitten voor stabiliteit) en geeft je meer grip op het voorwiel.
Zorg ervoor dat je remt voordat je begint met sturen, zodat je volledige focus op de bocht kan liggen en je motor trekkend maken houden door op het gas te gaan.
Gasbeheersing in de bocht
Een vloeiend gasbeheersing is van essentieel belang tijdens het nemen van bochten. Terwijl je de bocht nadert en je het stuur inzet, moet je geleidelijk het gas openen om de juiste snelheid te behouden. Vermijd dus abrupte gas bewegingen (meer of minder gas), omdat dit de stabiliteit van je motor beïnvloedt en tot ongewenste slingerbewegingen kan leiden. Een vloeiende en gecontroleerde gasbeheersing zodat je motor trekkend blijft helpt je om de grip op de banden te behouden en je motor stabiel te houden terwijl je door de bocht gaat.
De juiste stuurbeweging
Het juiste gebruik van de stuurbeweging is cruciaal bij het maken van bochten. Begin met het invoeren van de bocht door je lichaamsgewicht naar de binnenkant van de bocht te verplaatsen. Gebruik je armen om het stuur vloeiend en beheerst te draaien in de richting van de bocht. Het is belangrijk om de bocht geleidelijk en precies in te sturen, terwijl je je bewust blijft van de positie van je motor en de rijlijn die je wilt volgen. Vermijd het trekken of duwen aan het stuur, omdat dit de stabiliteit van de motor beïnvloedt en je lijn verpest.
De motor trekt je als het ware door de bocht!
Gebruik van de armen
De juiste armpositie speelt een belangrijke rol bij het maken van bochten. Leun naar voren, klem je benen tegen je motor, beweeg je gewicht naar voren en naar de bocht toe (als het ware met je hoofd naar de spiegel die aan de binnenkant van de bocht zit) Houd je armen ontspannen en licht gebogen, en vermijd het vastklemmen van het stuur. Zo kun je snelle correcties maken en behoud je een gevoel van controle. Probeer je armen in lijn te houden met het stuur om een optimale hefboomwerking te behouden, waardoor je beter kunt reageren op veranderingen in de bocht en eventuele oneffenheden in de weg.
Lichaamspositie
Naast het verplaatsen van je lichaamsgewicht naar de binnenkant van de bocht, is je hele lichaamspositie van belang om de stabiliteit en controle te behouden. Buig lichtjes naar voren en houd je hoofd en blik naar de uitgang van de bocht gericht. Dit helpt je om de bocht beter te visualiseren en anticipeer op mogelijke obstakels. Blijf ontspannen en behoud een rechte rug, wat zorgt voor een goede balans en controle over de motor.
Voeten positie
Dit was voor mij een zwaar onderschat stuk. Voordat je de bocht ingaat is het belangrijk om je voeten op de voetsteunen te houden, met je tenen naar voren gericht. Dit geeft stabiliteit en controle over de motor. Tijdens het nemen van de bocht kun je je binnenste voet naar beneden plaatsen, zodat het de grond raakt (is niet een must en dan leunt je motor wel in). Dit wordt ook wel “voeten aan de kant” genoemd en helpt bij het handhaven van evenwicht en stabiliteit. Je buitenste voet blijft op de voetsteun, klaar om te schakelen of te remmen indien nodig.
Benen en billen:
Tijdens het nemen van de bocht is het raadzaam om je benen stevig tegen de motor te houden. Dit zorgt voor extra stabiliteit en helpt bij het verplaatsen van het gewicht naar de binnenkant van de bocht. Je kunt je knieën licht buigen en de binnenste knie naar buiten steken, richting de bocht. Dit helpt bij het stabiliseren van de motor en bevordert de grip. Je billen blijven op het zadel, maar je kunt ze lichtjes naar de binnenkant van de bocht verschuiven om het gewicht te verplaatsen en de motor beter in balans te houden.
Schouders en hoofd:
Tijdens het nemen van de bocht is het belangrijk om je schouders ontspannen en in lijn met de motor te houden. Vermijd het aanspannen van je schouders, omdat dit de controle kan belemmeren en ongemak kan veroorzaken. Houd je hoofd en blik omhoog gericht, in de richting van de bocht en de uitgang. Dit helpt je om vooruit te kijken en te anticiperen op mogelijke obstakels of veranderingen in de weg… hieronder wat tips over kijkgedrag.
Kijkgedrag op de motor
Tuurlijk weet je het al door de lessen die je hebt gevolgd en de ervaring die je hebt opgedaan, maar toch voor de volledigheid:
Kijk in/ door de bocht: Een van de belangrijkste aspecten van het kijkgedrag tijdens het nemen van een bocht is om je blik naar de uitgang van de bocht te richten. Je gaat letterlijk de kant op waar je kijkt. Kijk waar je naartoe wilt, niet waar je bent of waar je niet wilt zijn. Bijvoorbeeld: als je bang bent de berm te raken en je kijkt naar de berm -> dan kom je zeker in de berm terecht.
Door de bocht kijken waar het punt waar je wilt zijn helpt je om je focus te houden en de bocht vloeiend te volgen. Vermijd het staren naar de grond vlak voor je motor, omdat dit je evenwicht en richting beïnvloedt.
Gebruik je perifere visie: Terwijl je je blik op de uitgang van de bocht richt, is het ook belangrijk om je perifere visie te gebruiken om bewust te blijven van je omgeving. Dit stelt je in staat om verkeer, obstakels en eventuele veranderingen in de weg op te merken. Een breder blikveld helpt bij het anticiperen op mogelijke gevaren en het nemen van veilige beslissingen.
Kijk vooruit: Naast het richten van je blik op de uitgang van de bocht, is het cruciaal om je kijkafstand te vergroten door ver vooruit te kijken. Dit helpt je om vroegtijdig bochten, veranderingen in de weg en andere weggebruikers te identificeren. Door vooruit te kijken, kun je je rijlijn beter plannen en eventuele aanpassingen in je snelheid, positie of stuur input tijdig maken.
Houd je hoofd omhoog en in lijn met de bocht: Tijdens het nemen van een bocht is het belangrijk om je hoofd omhoog te houden en in lijn te houden met de bocht (als het ware met je kin de juiste richting op wijzen).
Dit bevordert een goede balans en helpt bij het behouden van een stabiele positie op de motor. TIP: Vermijd het laten zakken van je hoofd naar binnen of naar beneden, omdat dit kan leiden tot een verlies van evenwicht en controle.
Verplaats je hoofd in de juiste richting: Om je bocht goed te begeleiden, kun je je hoofd enigszins naar de binnenkant van de bocht bewegen. Dit helpt om je lichaamspositie te ondersteunen en je gewicht naar de binnenkant te verplaatsen, waardoor je motor beter in balans blijft.
Zorg er altijd voor dat de beweging vloeiend en natuurlijk aanvoelt, zonder spanning in je nek of schouders. Want: verkramping leidt tot ongelukken en ontspanning zorgt ervoor dat je motor het werk doet!
Gewichtsverdeling tijdens motorrijden
Bij het maken van bochten op de motor speelt de gewichtsverdeling een cruciale rol. Door bewust te zijn van hoe je je gewicht verdeelt, kun je de grip en de stabiliteit van je motor optimaliseren en daar gaan we in het volgende stuk verder op in .
Tot slot
Door de juiste aanpak te volgen, inclusief het afremmen, gasbeheersing, de juiste stuurbeweging, het gebruik van de armen en een goede lichaamspositie, is het genieten van soepele, vloeiende en veilige ritten. Wat echt belangrijk is, is dat je altijd binnen je comfortzone blijft en niet gaat pushen- dan wordt je rijvaardigheid geleidelijk beter en ga je tempo rap omhoog!
Zelf ga ik in ieder geval met het bovenstaande aan de slag en ga ik met 1 tip per keer aan de slag, want het is anders te lastig om met meerdere tips te gelijk aan de slag te gaan, dan zit je uiteindelijk niet meer ontspannen op je motor, en let maar op, het leren van 1 tip veranderd in positieve zin al heel veel aan hoe je op de motor zit was mijn ervaring.
Ik hoop dat deze blog wat inzichten heeft gegeven in het nemen van bochten op de motor. De bovenstaande tips hebben mij in ieder geval een zekerder gevoel gegeven en ik kan niet wachten om het in de praktijk te gaan proberen als we eer een een track-sessie gaan doen op Midland Circuit Lelystad.
Neil
Heb jij ook nog tips, weet je goede blogs of heb je leuke anekdotes die jou tot een betere motorrijder(ster) hebben gemaakt en wil je deze een keer delen, laat het ons weten via info@bijckworld.nl.