Voor hoogmoed komt de val… nou bijna letterlijk gisteren aangezien ik hoger kwam door op mijn achterwiel te rijden en in een speed wobble terechtkwam op mijn kawasaki z900.
Gisteren reed ik nogal sportief naar m’n klus omdat ik dreigde te laat te komen en dat viel een persoon in een audi RS7 ook op en daardoor daagde hij me uit voor een race. Vanzelfsprekend ga ik zo’n uitdaging met plezier aan en zeker omdat ik 125pk en >98nt koppel heb op een >212kg wegend apparaat – weinig sportauto die me bijhoudt.
We stopten voor het stoplicht, ik leunde naar voren en liet m’n motor licht trekken terwijl ik de rem ingeknepen hield om vervolgens zo snel als mogelijk los te kunnen laten en op te trekken als het stoplicht groen werd. Dat bleek succesvolle strategie te zijn want ik schoot naar voren, maar toen ik tractie kreeg en gas bij gaf – trok ik m’n nakedbike vol op z’n achterwiel en moest ik maximaal m’n gewicht naar voren drukken om m’n voorwiel op de grond te krijgen.
Tot overmaat van ramp miste ik in het opschakelen m’n 2e versnelling en kwam de fiets in z’n neutraal te hangen, waardoor ik nog eens moest koppelen (je voelt t al aankomen de fiets zat in hoge toeren) en het in z’n 2 zette – BAM weer als een raket versnellen en toen voelde ik m’n motorfiets in een wobbel komen.
Gas ging er af en leunde ik voorover met m’n hoofd bijna boven het wiel en zo voelde ik m’n motor weer in controle komen… dus met een lesje nederigheid en de schrik ging het gas er weer op en kon ik die RS7 weer bijbenen.
Maargoed, eenmaal thuis en van de schrik bijgekomen dacht ik toch maar een artikel te schrijven over hoe je uit zo’n wobbel komt en vooral hoe je het voorkomt!
Wat is een speed wobble / snelheid wobbel?
Een speed wobble kan eng zijn en kan dus gebeuren wanneer je het minst verwacht. Het kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals het versnellen van je motor, het opvoeren van een wheelie (kan dus per ongeluk in mijn geval) of het rijden over een kuil in de weg.
Zo’n wobbel kan echt een ernstig probleem zijn als je niet op de juiste manier behandeld. Hieronder zijn enkele tips over hoe je zo’n speed wobble kunt voorkomen en herstellen.
Hoe voorkom je een speed wobble?
Controleer de bandenspanning en zorg ervoor dat deze op de juiste niveaus is afgesteld. Ja, captain obvious hier, dit moet je altijd doen – maar toch voor de goede orde. Een te lage of te hoge bandenspanning kan de wendbaarheid van de motor beïnvloeden en dus bijdragen aan een speed wobble.
Zorg ervoor dat je motorfiets goed is uitgebalanceerd en dat het gewicht gelijkmatig is verdeeld. Een onbalans in de motor kan een speed wobble veroorzaken. Dit kun je altijd bij je dealer of onderhoudsspecialist laten checken.
Zorg ervoor dat de voor- en achtervering van je motorfiets goed is afgesteld. Een verkeerde afstelling van de vering kan ook bijdragen aan een speed wobble.
Houd beide handen op het stuur, en NIET knijpen- zorg ervoor dat je een relaxte en stabiele houding aanhoudt tijdens het rijden. Vermijd scherpe bewegingen en abrupte stuurbewegingen.
Hoe herstel je van een snelheidswobbel?
Na wat research kan ik het volgende met jullie delen, maar ik raad aan om het altijd aan een expert te vragen en dat ben ik dus klaarblijkelijk NIET.
Als je te maken krijgt met een speed wobble/ snelheidswobbel op je motorfiets, is het vooral belangrijk om snel te handelen en kalm te blijven en daarom hieronder wat simpele stappen:
- Allereerst moet je het gas loslaten. Als je gas blijft geven, kan de wobble erger worden en kan het stuur helemaal uit de hand lopen. Als de wobble is veroorzaakt door een wheelie of een hobbel in de weg, is het belangrijk om niet te remmen.
Door te remmen destabiliseert je motor en dan kan de wobble erger worden. Als je niet weet wat de oorzaak van de wobble is, kun je het beste het gas loslaten en daarna heel voorzichtig remmen om de snelheid te verminderen. - Als je het gas hebt losgelaten, moet je stevig vasthouden aan het stuur. Let op: niet te hard knijpen of corrigeren door tegen te sturen, want dat kan de wobble alleen maar verergeren.
Wat je wel kunt doen (wat ik dus deed), is voorover leunen over de tank van de motorfiets. Door je gewicht naar voren te verplaatsen, verander je de gewichtsverdeling van de motorfiets en verbeter je de stabiliteit. Dit kan helpen om de wobble te verminderen en de motorfiets onder controle te houden. - Ik las ook wat verhalen over jezelf uit een wobbel accelereren, maar als je al echt heel hard gaat en niet hard genoeg accelereert – dan is dat wel echt heel erg gevaarlijk in mijn optiek.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat het voorkomen van een speed wobble nog beter is dan het genezen ervan. Zorg daarom dat je je motorfiets goed onderhoudt en regelmatig de bandenspanning controleert. Dit kan helpen om onverwachte trillingen en schokken te voorkomen.
LET OP: deze blog posting is ook niet advies, maar een persoonlijke ervaring. Win advies in bij een motorrijvaardigheidspecialist. Sowieso is het slim om je motorrijvaardigheden te verbeteren door middel van trainingen en oefeningen. Hierdoor kun je sneller reageren en beter voorbereid zijn als je te maken krijgt met een onverwachte situatie op de weg.
Conclusie
- Ik heb geen launch- of wheelie control op m’n z900,
- Ik kan minder consistent snel optrekken dan dat ik dacht
- Te hard rijden op de weg is niet slim en al helemaal niet als je mijn niveau hebt 🙂
Ik ga de stappen die ik heb geleerd en hierboven heb genoemd nog eens samenvatten. Als je te maken krijgt met een speed wobble op je motorfiets, moet je het volgende doen:
- Laat het gas los.
- Gebruik de remmen niet.
- Houd het stuur stevig vast, maar probeer het niet te corrigeren.
- Leun voorover over de tank.
Veel rijplezier en heb je zin om verder te lezen, bekijk dan onze andere BIJCK World blogs!